Dołącz do Polskiej Izby Turystyki!

Strategia Rozwoju Turystyki Zorganizowanej dla Polski na lata 2026–2035

  • Home
  • Strategia Rozwoju Turystyki Zorganizowanej dla Polski na lata 2026–2035
Trwają prace nad strategią rozwoju turystyki zorganizowanej
dla Polski na lata 2026 – 2035 roku
Na zlecenie Ministerstwa Sportu i Turystyki, Polska Izba Turystyki wraz z zespołem ekspertów prowadzi prace nad pierwszą w Polsce strategią rozwoju turystyki zorganizowanej. Dokument ma wyznaczyć kierunki działań dla branży obejmującej turystykę krajową, przyjazdową i wyjazdową.

Proces tworzenia strategii opiera się na dialogu z branżą i szerokich konsultacjach środowiskowych. Na początku prac przeprowadzono sondaż wśród przedsiębiorców turystycznych, którego celem było określenie priorytetów tematycznych i głównych kierunków rozwoju. Wyniki badania posłużyły jako fundament do dalszych działań.

16 czerwca 2025 roku w Warszawie odbyła się pierwsza konferencja ekspercka, podczas której przedstawiciele branży, administracji i środowisk naukowych pracowali nad wskazanymi wcześniej obszarami tematycznymi.

W wydarzeniu uczestniczyło blisko 100 osób reprezentujących różne środowiska i instytucje – w tym Ministerstwo Sportu i Turystyki, Polską Organizację Turystyczną, partnerów projektu i przedstawicieli organizacji branżowych takich jak Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego, Turystyczna Organizacja Otwarta czy Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych. Konferencję otworzył minister Piotr Borys, podkreślając strategiczne znaczenie projektu dla przyszłości polskiej turystyki i wyznaczając ambitne cele dla całego sektora.

W jej efekcie powołano zespoły robocze, z których każdy odpowiada za opracowanie jednego z kluczowych zagadnień strategii. Każdy zespół posiada swojego lidera, a nadzór merytoryczny nad całym procesem sprawuje dr Elżbieta Wąsowicz-Zaborek ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, natomiast za koordynację organizacyjną odpowiada Paweł Radoliński, Sekretarz Generalny Polskiej Izby Turystyki.

Zespoły eksperckie na podstawie dostępnych analiz, danych statystycznych, dokumentów strategicznych oraz pogłębionych wywiadów z przedstawicielami branży turystyki zorganizowanej przygotowali obszerne ekspertyzy diagnozujące obecną sytuację.

Jednym z kluczowych wyzwań zidentyfikowanych w toku prac jest rozproszenie danych o turystyce. Obecnie brakuje jednej, spójnej bazy informacji, która umożliwiałaby całościowe monitorowanie skali działalności, efektów ekonomicznych i trendów w turystyce zorganizowanej. Dane te są rozproszone w różnych rejestrach, co utrudnia planowanie, ewaluację oraz skuteczne zarządzanie sektorem.

Istotny etap dyskusji i konsultacji branżowych miał miejsce podczas Forum Polskiej Izby Turystyki w Salonikach w dniach 28.09 – 02.10.2025, gdzie omówiono dotychczasowe wnioski z diagnozy oraz zaprezentowano kierunki dalszych prac nad strategią. Odbyły się także warsztaty zmierzające do jeszcze lepszego poznania obecnej oceny czynników otoczenia biznesu turystycznego.

Towarzyszące procesowi opracowania strategii liczne warsztaty, spotkania i konferencje, stanowią wyjątkową okazję do nawiązania dialogu pomiędzy przedstawicielami różnych segmentów rynku turystycznego. Umożliwiają one otwarcie się na perspektywę innych interesariuszy oraz sprzyjają lepszemu zrozumieniu wzajemnych powiązań pomiędzy podmiotami działającymi w obszarze turystyki przyjazdowej, wyjazdowej i krajowej, które dotychczas funkcjonowały w dużej mierze w odrębnych strukturach rynkowych.

Wspólna dyskusja pozwala na identyfikację obszarów współpracy, uświadomienie podobieństw i różnic pomiędzy trzema filarami turystyki zorganizowanej, a także na pogłębienie rozumienia istoty partnerstwa jako fundamentu skutecznej i zrównoważonej strategii rozwoju branży.

Przeprowadzona analiza pozwoliła na wskazanie najistotniejszych dla rozwoju branży obszarów:

Celem nadrzędnym jaki przyświeca strategii jest zwiększenie roli i udziału turystyki zorganizowanej w krajowym i międzynarodowym ruchu turystycznym.

Ostatecznym efektem realizacji strategii będzie zbudowanie odpornej branży turystyki zorganizowanej, zdolnej do funkcjonowania w zmiennym otoczeniu gospodarczym, społecznym i klimatycznym. Odporność będzie rezultatem równoległej transformacji w czterech kluczowych obszarach – profesjonalizacji kadr i regulacji, nowoczesnej i inkluzywnej oferty, cyfryzacji oraz zrównoważonego i odpowiedzialnego rozwoju.

Podsumowanie całego procesu oraz przedstawienie wstępnych rezultatów strategii zaplanowano podczas Międzynarodowych Targów Turystycznych ITTF w Warszawie 20 listopada 2025 roku.

CHCESZ BYĆ ZRZESZONY WSRÓD PROFESJONALISTÓW?

DOŁĄCZ DO PIT!