Dołącz do Polskiej Izby Turystyki!

10 postulatów Polskiej Izby Turystyki

  • Home
  • 10 postulatów Polskiej Izby Turystyki
1. Zmiany w europejskim prawie turystycznym postulowane przez europejską branżę turystyczną w trakcie rewizji dyrektywy z inicjatywy Komisji Europejskiej.

Wsparcie w organach Unii Europejskiej postulatów europejskiej branży turystycznej o zmianę turystycznej dyrektywy 2015/2302 i innych aktów unijnego prawa turystycznego, w tym w szczególności o odrzucenie wniosków o ograniczenie lub likwidację zaliczek na poczet imprezy turystycznej oraz poparcie postulatu branży o objęcie obowiązkiem zwrotu przez wykonawcę usługi turystycznej organizatorom turystyki przedpłat za usługi niewykonane z powodu rezygnacji z imprezy podróżnego lub organizatora.

2. Aktywizacja turystyki krajowej, w szczególności turystyki dziecięcej i młodzieżowej oraz senioralnej.

Stosowanie narzędzi promocji i rozwoju turystyki krajowej, w tym poprzez społeczne programy wsparcia, zwłaszcza dzieci i młodzieży, seniorów oraz środowisk gorzej sytuowanych.

Jednym z narzędzi powinien być bon turystyczny.

3. Wprowadzenie programu aktywizacji turystyki przyjazdowej.

Konieczne jest wprowadzenie rozwiązań systemowych obejmujących instytucje związane z promocją za granicą, a także  obsługą turystów zagranicznych.

Wsparcie branży przez Polską Organizację Turystyczną w wyniku:

  • sukcesywnego zwiększania środków kierowanych do POT i instytucji, których zadaniem jest pozyskiwanie turystów zagranicznych i propagowanie walorów turystycznych Polski;
  • zapewnienia większego wpływu branży na politykę promocji turystyki w kraju i za granicą, poprzez wzmocnienie komunikacji z administracją rządową;
  • zapewnienia szerszego dostępu i udziału branży w oficjalnych kampaniach reklamowych dotyczących turystyki.

4. Zmniejszenie obciążeń finansowych organizatorów turystyki.

Zweryfikowanie założeń systemu zabezpieczeń finansowych wymaganych od organizatorów turystyki pod kątem potrzeby utrzymywania wysokości obecnych obciążeń z uwzględnieniem w szczególności ryzyka niewypłacalności organizatorów.

Jednym z rozwiązań powinno być zamrożenie wpłat do Turystycznego Funduszu Pomocowego.

5. Walka z naruszeniami prawa w turystyce.

Wprowadzenie jako niezbędnych trzech narzędzi walki z nieprawidłowościami w turystyce:

  • rejestru wyłączonych spod ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych imprez okazjonalnych, niekomercyjnych, dla ograniczonego kręgu podróżnych.
  • zaliczenie walki z naruszeniami prawa w turystyce do kategorii zadań zleconych samorządowi wojewódzkiemu wraz z przekazaniem urzędom marszałkowskim odpowiedniej puli środków na ten cel.
  • upowszechnianie poprzez media i edukację szkolną przekonania w społeczeństwie, że nielegalna działalność jest nie tylko problemem turystyki, ale i ogólniejszym problemem godzącym w polską gospodarkę, na co, w państwie prawa, nie może być przyzwolenia.

6. Wspieranie inteligentnego i zrównoważonego rozwoju turystyki.

Tworzenie przez państwo, zgodnie z zasadami inteligentnego i zrównoważonego rozwoju, warunków do rozwoju turystyki szczególnie w regionach, których walory turystyczne nie mogą być wykorzystywane w stopniu zadowalającym zwłaszcza z powodu braku stosownej infrastruktury, bądź jej niewłaściwego stanu technicznego.

  • Wspieranie przez administrację rządową działań samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych w zakresie zrównoważonego i inteligentnego rozwoju turystyki.
  • Uwzględnienie w programach nauczania wiedzy z zakresu inteligentnego i zrównoważonego rozwoju turystyki.

7. Zmiany klimatu a turystyka.

Konsekwencje zmiany klimatu dla ruchu turystycznego są czynnikiem o znaczeniu strategicznym i powinny być uwzględnione w polskiej strategii rozwoju turystyki.

Przekazywane od wielu lat informacje o wpływie zmian klimatu na turystykę należą do kategorii prawd oczywistych.

Komisja Europejska w swoich prognozach dla turystyki związanych ze zmianami klimatu przewiduje „znaczne zmniejszenie atrakcyjności turystycznej Europy Południowej w najważniejszych miesiącach letnich, ale i jej zwiększenie w pozostałych porach roku. Europa Środkowa ma według prognoz zyskać na atrakcyjności wśród turystów w całym roku.”.

Przekonanie, że zmiany klimatu przyczynią się do podniesienia atrakcyjności krajów o chłodniejszym klimacie wyrażane jest również w toczących się od dawna dyskusjach.  

Przewiduje się, że zmiany klimatu spowodują trend do poszukiwania przez turystów miejsc wypoczynku w krajach bez ekstremalnych zjawisk jak nieznośne upały czy psujące wypoczynek pożary.

Do takich krajów należy Polska z racji położenia w strefie klimatu umiarkowanego. Dostrzegając we wspomnianym trendzie szansę na rozwój turystyki przyjazdowej i krajowej, władze kraju powinny podejmować oraz wspierać działania konieczne, aby Polska była krajem pierwszego wyboru dla turystów rezygnujących z wypoczynku na głębokim Południu, oraz aby branża turystyczna była właściwie przygotowana do obsługi zwiększonego ruchu turystycznego. 

8. Unowocześnianie branży turystycznej poprzez stosowanie ICT i AI w działalności turystycznej.

Dla technologicznego rozwoju przedsiębiorstw turystycznych niezbędne jest:

  • Uwzględnienie w programach nauczania i szkolenia kadr turystyki umiejętności wykorzystywania ICT – technologii informacyjno-telekomunikacyjnych (teleinformatycznych) oraz AI – sztucznej inteligencji – w zakresie koniecznym do podążania biur podróży za aktualnymi standardami i trendami.
  • Wsparcie organizacyjne i finansowe przedsiębiorców turystycznych wdrażających rozwiązania i stosujących narzędzia ze sfery ICT i AI, w szczególności poprzez dotacje, pożyczki i szkolenia.

9. Dostęp do danych.

W Polsce nie ma systemowego i skoordynowanego dostępu do danych o ruchu turystycznym.

Dane są potrzebne zarówno rynkowi, w tym przedsiębiorcom do planowania działań gospodarczych, jak i decydentom, odpowiedzialnym za turystykę organom administracji rządowej i samorządowej.

W tym zakresie odbiegamy od standardów światowych, gdyż prawie na całym świecie taki dostęp do danych jest możliwy.

W związku z tym Polska Izba Turystyki postuluje stworzenie przez właściwe władze państwowe warunków umożliwiających dostęp do zanimizowanych i zagregowanych danych.

Jako propozycja do dyskusji:

w zakresie turystyki wyjazdowej –

  • Wprowadzenie dodatkowych kategorii informacyjnych w zgłoszeniach do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

W zakresie turystyki przyjazdowej –

  • Stworzenie narzędzi, które pomogą podejmować decyzje o kształcie i zasięgu działań promocji Polski za granicą w oparciu o dane. Tu przykładem może być chorwacki system eVisitor;
  • Narzędzia typu eVisitor mogą służyć też walce z szarą strefą, ponieważ wymuszą na usługodawcach przekazywanie informacji dotyczących turystyki przyjazdowej.

10. Przegląd proponowanych w poprzedniej kadencji rządowych projektów ustaw.

  • Najem krótkoterminowy
  • Zmiany w TFG: dostęp do umów, cyfryzacja prowadzenia umów, deklaracji, składek na TFG i TFP,
  • Zmiany w LOT-ach i ROT-ach, opłata turystyczna
  • Zmiany w ustawie „hotelarskiej”
  • Kary za naruszenia nazwy chronionej

Dodatkowo:

Analiza objęcia imprez jednodniowych przepisami ustawy o imprezach turystycznych (i…)